PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Těžko začít dnešní článek jinak, než připomenutím oné události z 29. října 2007. Tragická dopravní nehoda u běloruského města Gomel změnila život hned několika členům toho času na samotném čele tech/death metalového pelotonu působící polské sestavy DECAPITATED. Nešťastná událost si bohužel vyžádala daň nejvyšší, tři dny po srážce tourbusu s nákladním autem totiž umírá jeden z nejvíce talentovaných bubeníků té doby – Witold Kiełtyka. Těžkou životní zkouškou si musel projít zejména bratr zesnulého, kytarista Wacław (aka Vogg), který navzdory tragickým okolnostem udržel kapelu při životě a o čtyři roky později v doprovodu zbrusu nových spoluhráčů přivádí na svět dlouho očekávané páté řadové album DECAPITATED „Carnival Is Forever“... Těžko říci, nakolik má být tento titulek opravdu optimistickým a nakolik jen maskuje nezahojitelný šrám na kytaristově duši.
Ale osvoboďme se z tenat neblahé minulosti a pojďme se raději věnovat aktuálnímu dění v řadách obnovené kapely. Pokud jsme o Witoldu Kiełtykovi hovořili jako o talentovaném bubeníkovi, musíme ten samý přívlastek chtě nechtě použít i pro jeho nástupce, Rakušana Kerima Lechnera. Docela dobře si pamatuji, jak jsem před lety na Youtube při pilném studiu práce pánů instrumentalistů typu Tima Yeunga či Flo Mouniera jen tak ze zvědavosti klikl na video jistého mlíčnatého kluka, který pod pseudonymem „Krimh“ prezentoval své umění v rámci skladby „Invisible Control“ (samozřejmě, jedná se o položku z „Organic Hallucinosis“, čtvrtého velkého alba Poláků). No a vidíte, o nějaký ten pátek později si mladý Lechner plní svůj sen, když jako regulérní člen své oblíbené kapely nahrává ve studiu Radio Gdaňsk comebackovou desku „Carnival Is Forever“.
Hned na úvod je nutno konstatovat, že DECAPITATED celkem výrazně pozměnili svůj styl, protože nový záznam v žádném případě nenavazuje na zlatá tvůrčí léta ve znamení „Organic Hallucinosis“ či „The Negation“. Namísto moderního krystalického tech/death metalu na naše sluchové kůstky znenadání zaútočí poměrně experimentální materiál s častými atmosférickými přesahy, místy reflektující odkaz jedinečných MESHUGGAH. Srovnání se švédskou ikonou ještě nabírá na intenzitě díky projevu nového vokalisty Rafala Piotrowskiho, jehož silový, vykřičený zpěv má přeci jen blíže k Jensu Kidmanovi, než k dominantním growlerům, jaké v řadách kapely dříve reprezentovali Wojciech Wasowicz a Adrian Kowanek. „Carnival Is Forever“ celkově trpí dvěma hlavními neduhy, a sice na poměry kapely nezvykle nízkou diverzitou materiálu a příliš častou přítomností oněch „atmosférických“ pasáží, které se negativně podepisují především na dynamice alba. Kiełtykův nervní riffing je tentokráte mnohem více thrash metalově zabarvený a čas od času dokonce získává odstín, jenž lehce připomene originální tvorbu zasmušilců z NEVERMORE. Na stranu druhou kytara občas působí sterilně a mechanicky, posluchači nenabízí zrovna velké množství „záchytných bodů“ a konec konců není ani tak dobře zapamatovatelná jako v dobách minulých (snad s výjimkou nejlepšího kousku sbírky „404“).
Je sice chvályhodné, že Poláci nenatočili další „Organic Hallucinosis“, nicméně na druhou stranu díky nápadnému vzhlédnutí se v MESHUGGAH tak trochu přišli o svoji kdysi zcela nezaměnitelnou tvář. Společně doufejme, že „Carnival Is Forever“ jen zachycuje DECAPITATED ve stádiu přerodu v jiné, mnohem více originální těleso. Ale samozřejmě, i přes uvedenou kritiku je především nutné uctivě smeknout klobouk před Wacławem Kiełtykou, jenž navzdory kruté nepřízni osudu dokázal zmobilizovat své síly a nové album pod hlavičkou DECAPITATED vůbec vydat.
Poměrně rozpačitý návrat někdejší absolutní tech/death metalové špičky.
6,5 / 10
Rafal Piotrowski
- zpěv
Wacław Kiełtyka
- kytara
Filip Hałucha
- baskytara
Kerim Lechner
- bicí
1. The Knife
2. United
3. Carnival Is Forever
4. Homo Sum
5. 404
6. A View From A Hole
7. Pest
8. Silence
Carnival Is Forever (2011)
Live At The Rescue Rooms (DVD) (2009)
Human's Dust (DVD) (2008)
Tribute To Vitek (Compilation) (2007)
Live Nottingham 20 Dec 2004 (Live) (2006)
Organic Hallucinosis (2006)
The Negation (2004)
Nihility (2002)
Winds Of Creation (2000)
Polish Assault (split s YATTERING, LOST SOUL a DAMNABLE) (2000)
The First Damned (compilation) (2000)
The Eye Of Horus (demo) (1998)
Cemeteral Gardens (demo) (1997)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Nuclear Blast Records
Stopáž: 42:45
Produkce: Wacław Kieltyka a Daniel Bergstrand
Studio: Radio Gdaňsk Studios
Mix: Daniel Bergstrand
z dobré deathové kapely je průměrný metalcore
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.